fredag 22. november 2013

Lønn som fortjent




Den beriker livet vårt med melankolsk vakker sang, fra en grantopp i den seine vårkvelden. Når de fleste andre fugler har forlatt scenen, slynger svarttrosten ufortrødent ut sin stemningsfulle sang.

Mang en kveld, og natt for den slags skyld, har jeg ligget og kikket opp i teltduken, lyttet til svarttrostens melodiøse frieri, før søvnen overmanner meg.

Gjennom vinteren er det tid for å gjøre opp regning for vårens opptreden. Da deles det raust ut epler og andre godbiter på foringsplassen i hagen. Utover den mørke årstida, blir svarttrosten etterhvert svært tillitsfull og aksepterer mitt nærvær. På karakteristisk vis løper den mellom godbitene på den snødekte bakken. Uredd lar den meg ligge med nesa i snøen og knipse i vei.

Sånn sett kan man si at jeg får dobbelt betalt.










9 kommentarer:

  1. Flotte ord og bilder om en kanskje noe undervurdert fugl! :)

    SvarSlett
  2. Flotte bilder av svarttrosten, Torbjørn! Og den gode teksten fyller godt til en fin opplevelse.

    Hilsen Svein

    SvarSlett
  3. Fine bilder av Svarttrosten, en trofast venn i vinterhalvåret. Fin tekst fra en stor poet!

    Ottar

    SvarSlett
  4. Jättefina bilder av den vackra koltrasten!

    SvarSlett
  5. Fine ord, og handling, for en av våre fineste fugler :-)

    SvarSlett
  6. stilige bildet, nr 1 er min favoritt

    SvarSlett
  7. Dette var en vakker lønn for strevet! Særlig det siste bildet synes jeg er kjempeflott!

    SvarSlett
  8. Great shot of Common Blackbird! This bird has one of the most beautiful songs in all the avian world to my ears.

    SvarSlett