søndag 6. mai 2012

Det gikk litt skeis

Med snøbyger i ryggen satte jeg lørdag kursen mot Fjærland i Sogn. Storm.no hadde uten snev av tvil gått god for oppholdsvær hele dagen til ende. Inn i Fjærlandstunnelen i tett snødrev og ut av samme tunnel i solskinn og vakkert vårvær.

Planen var å fotografere krikkender. To par har holdt til i en dam i bygda. Med i bagasjerommet var et doghouse (et kamuflasjetelt) som jeg med spenning skulle bruke for første gang. Oppriggingen var gjort på et blunk. Røfflig fortalt var det bare å kaste det opp i lufta og der sto det. Genialt.





Har du levd en stund, vil du ha utviklet en viss skepsis til ting du blir fortalt generellt, og værvarsler spesiellt. Himmelen over Fjærlands mektige fjell virket noe ustabil. For sikkerhets skyld slengte jeg over en militærduk til tak. Et lurt trekk skulle det vise seg.

Snart kom snø og sluddbygene kastet nedover fjellsidene. Kraftige vindkast  truet med å sende både doghouse og militærduk langt pokkerivoll utover Sognefjorden. Etterhvert roet det seg, om enn for en stakket stund.

Krikkendene var ikke enkle å ha med å gjøre. Denne lille anda er utrolig sky og skeptisk. I løpet av dagen hadde jeg den på fint fotohold en eneste gang, da var kamera trygt trukket inn under tak i en av flere forbigående sludd og snøstormer.

Ei storspove holdt meg imidlertid med selskap der den beitet rundt teltet mitt. Litt værsyk og rusten i humøret lot den seg lett hisse opp av innpåslitne fiskemåser. Det ga da noen bilder om ikke annet. 

Etterhvert går jeg lei og bestemmer meg for å pakke sammen. Det er nå jeg skal erfare at dette kamuflasjeteltet slett ikke er så genialt likevel! I følge bruksanvisningen skulle det foldes sammen slik, vris slik, og pakkes ned i posen slik.

Teltet ligger i skrivende stund presset inn i baksetet i bilen, ikke foldet men avgjort vridd!


16 kommentarer:

  1. Litt av en tur du hadde, doghouse er lett å demontere når en får "teken" på det.

    Uansett så fikk du bilder av storspoven og det siste ble jo veldig bra.

    Ottar

    SvarSlett
  2. Felles skjebne er også en trøst, snøvær og iskaldt her også. Du har jo kommet deg ut på fototur likevel ser jeg, BRA !

    SvarSlett
  3. Hehehe...utfordring med været for tida ja :) Våkna til ca 15 cm nysnø i dag :(...ikkje heilt det ein er ute etter i desse maidager!

    Seier som "Ottar"; doghouse er heilt grei å legge sammen når du har gjort det nokre gongar!

    Krikkanda kan du treffe i området ved "myra vår" ;)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jepp. Blir noen timer der i vår og sommer.

      Slett
  4. Ha, ha...:) Känner igen det där ...Har ett sånt doghouse också...och minsann inte så enkelt att slå ihop.Men efter övning några gånger brukar det gå lättare !
    Hoppas du hittar Krickänderna nästa gång!

    SvarSlett
  5. He-he. Kjenner meg igjen her. Det er historier om folk som
    har kommet tilbake til Naturbokhandelen på Lista med
    doghousen for å få hjelp fordi de ikke har klart å
    brette det i sammen igjen..

    SvarSlett
  6. Flott historie om værgudenes luner og pakketeknikk av Doghouse! :) Ikke fortvil.....du lærer det etter hvert. Husker forresten en tur for noen år siden da jeg overnattet i doghousen. Tok meg en tidlig morgentur med kameraet men i løpet av noen timer blåste det opp. Da jeg kom tilbake lå bare soveposen igjen selv om teltet sto innimellom noen trær. Brukte laaang tid før jeg til slutt fant det flere hundre meter fra plassen. Godt vindfang i den doghousen, ja! Lykke til med krikkendene!

    Knut W.

    SvarSlett
  7. he he, er en liten snert som kommer etter noen forsøk, er også min erfaring at de fungerer dårlig i vind, de bøyelige stengene blir fort ustabile når det blåser, selv med bruk av taufestene, er for høye spør du meg.
    Men inntil vegetasjon en stille vår-kveld så kan det være riktig så trivelig.

    SvarSlett
  8. Morsomt skrevet, og lett gjenkjennelig opplevelse med doghouset...hehe... Må øves inn den teknikken :-)
    Rune

    SvarSlett
  9. Takk for innspill. Det er tydelig at mange har hatt befatning med dette uregjerlige skjulet. Det kommer seg vel etterhvert.

    SvarSlett
  10. He,he dette er ganske kjent fenomen. Ja da jeg har lest instruksjonen til dog house, men å få det sammen er en lattermild seanse. Jeg må sitte oppå det for at det ikke skal sprette opp igjen... Men det er et fantastisk hjelpemiddel til å komme nær fuglene.
    Det er ikke alltid at de melder slik været blir.. det er vel det som er spenningen i en naturfotografs verden. Bedre lykke neste gang pleier jeg å si til meg selv...
    Det headerbildet ditt er magsik. Nydelig lys.
    Lykke til neste gang da.

    SvarSlett
  11. Hehe ja det går ikke alltid som planlagt nei, og jeg kjenner meg så altfor godt igjen i Doghouse problematikken. Irriterte meg grønn over å ikke få det ned igjen, men dette er heldigvis en teknikk som etterhvert går som en lek. Artig med storspove i kamp med måker!

    Knut Børge

    SvarSlett
  12. Hej Torbjörn!
    Underbara bilder och vi är många som känner igen oss på gömslebeskrivningen.
    Ha en fin kväll
    /Ingemar

    SvarSlett
  13. Doghouse kan vi alltid tilvenne oss, men været blir det verre med. Altså her må man bare forsøke til det klaffer.
    Artig med storspove og måkerfanten.

    :) duy

    SvarSlett