torsdag 22. september 2011

Randabergs frittgående høns.

Denne uka var jeg på jobb i Rogaland. Da jeg passerte et jorde på Randaberg ble jeg oppmerksom på noen halvstore fugler  på en åker. Først trodde jeg det var spover. Spovene fikk etterhvert lang stjert og kort nebb. Det var fasan. En for de fleste av oss fremmed fugl. Jeg ble egentlig litt overrasket over at fasanen var så skvetten og sky. Kjapp til beins skvatt de over åkeren og forsvant ut av fotohold på et blunk. Et noe mindre nevrotisk individ ga meg noen kjappe eksponeringer før den lettet og etterlot meg med beina plantet mellom vannskadet hodekål på et jorde på Randaberg.

1 kommentar:

  1. Fasan er vanlig her på nordjæren ja, sees ofte inn mellom frukttrær i mangen av våres hager. Vakker fugl er det...et smykke i hagen :)

    SvarSlett