fredag 1. juli 2011

I veikanten

Jobben min bringer meg rundt i hele vårt langstrakte land. Det har sine fordeler og ulemper. En klar ulempe er et nært og vedvarende forhold til en veistandard som bare Meltveit Kleppa har et avslappet forhold til. Fordelen er imidlertid at jeg opplever et vakkert land med stor topografisk variasjon og storslått skjønnhet. Det veier opp.
Vipe. Bildet er tatt i Verdal i Nord Trøndelag
Denne bukken traff jeg i Rogaland.
Steinskvett på Haukelifjell.
Toppand. Jølstravatnet i Sunnfjord.
Ærfugl. Fra Straumen på Inderøy i Nord Trøndelag.
Storspove. Traff denne i Jølster i Sunnfjord.
Bonusen imidlertid, er sporadiske møter med den lokale fauna. Korte møter riktignok. En elg i veikanten, ei trane som beiter på bondens jorde mens den venter på at våren skal krype opp i fjellet, til den myra der den hekket i fjor. Dette faktum gjør at det alltid ved min side ligger kamera med stinne batterier. Resultatet er en minnebrikke mettet med masse ubrukelige bilder men også et innslag av noen brukbare.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar